Geniet van het leven - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van hildeenmaykel reis - WaarBenJij.nu Geniet van het leven - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van hildeenmaykel reis - WaarBenJij.nu

Geniet van het leven

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg hildeenmaykel

09 April 2013 | Thailand, Bangkok

Wat vliegt de tijd.. Zo staan we zenuwachtig in de metro's van Moskou en loop je over de beroemdste muur ter wereld. Ervaren we een cultuurshock in de hoofstad van Nepal of klim je naar 3000 meter hoogte. Zo steek je de grens over in India, piest er een aap in je nek of glij je uit over een koeienvlaai.. Zo sta je naast de Taj Mahal en vaar je over de heilige Ganges.. Heb je een uitzicht op een van de hoogste skylines van Singapore en reis je naar de andere kant van de wereld, het prachtige Nieuw Zeeland. Stap je in een helicopter en vlieg je over de gletsjers en duik je bij 's werelds mooiste duikspots tussen duizende barracudas.. Sipadan Island.. En zo moet je al een ticket naar huis boeken omdat over 3 maandjes ons grote avontuur helaas tot een einde komt. Op woensdagavond 3 juli 2013 staan we na 11 maanden en 4 dagen reizen weer op Nederlandse bodem. Met herinneringen die ze ons nooit meer af kunnen nemen.. met een boodschap die we niet zo snel meer zullen vergeten.. Geniet van het leven !

We don't have all the time in the world,
but we have the world in one time.

We verlaten ons romantische Beringes Resort en rijden weer terug naar de normale wereld.
We zweven nog steeds op onze roze wolk en zullen het verblijf hier niet snel vergeten.
Met de backpack op onze rug komen we weer aan in het hostel en krijgen we dezelfde (inmiddels erg vertrouwde ) kamer.. helaas zonder ligbad, t.v en balkon ! Maar je raakt snel weer gewend aan de primitieve omstandigheden.. net zoals je snel went aan luxe en comfort. Alles went.
Over een aantal dagen komen mama en Ruud en daar kijken we echt al naar uit.
De dagen daarvoor doen we ook niet veel meer dan de eilandjes bezoeken, een beetje zwemmen in de zee en door de winkelcenta wandelen want daar is de airco lekker koel en kun je even ontsnappen aan de hitte.

De dag voordat mama en Ruud aankomen ben ik zo zenuwachtig dat ik maar 1 uur kan slapen die nacht.. Na 7 maanden wachten is het dan eindelijk zover. We stappen bij Black in de auto en rijden naar de luchthaven. Met knikkende knieen sta ik achter het glas te kijken of ik ze al zie. Mayk vind het hilarisch. Dan eindelijk komen ze dan om de hoek lopen en zodra ze de deuren door komen rennen we op elkaar af. Eindelijk kunnen we elkaar weer een knuffel geven!

We gooien alle spullen achterin de auto en rijden naar de stad. Ook Ruud en mama verblijven in het hostel. Na een verfrissende douche nemen we ze mee om een lekker hapje te gaan eten. Eerst gaan we een drankje drinken in een van de hoogste gebouwen van Kota Kinabalu. Met een mooi uitzicht over zee en op de stad. We hebben wat te vieren dus een emmer met ijs en een heerlijk flesje wijn staat voor ons klaar! Ze maken kennis met de lokale lekkernijen en ook de prijzen hiervan. De tafel staat vol met dimsum gerechtjes, drankjes, fried rice en het kost ons nog geen 10 euro met 4 personen! Ook eten we die dagen verse scampies die ze zo levend uit een aquarium vissen.. super vers en overheerlijk.. Het kost je €3,50 voor een halve kilo. Dus doe ons maar 2 kilo ! Telkens als we ergens eten hoor je mama en Ruud zeggen: het is toch ongelovelijk het kost hier echt helemaal niets. Welkom in Asie !

We hebben een speciale trip geboekt voor ons vieren. We vliegen naar het paradijs van Borneo, Sipadan Island. We verblijven niet op dit eiland, maar op een eiland er naast. Sipadan is namelijk beschermt en er mogen alleen +/-100 toeristen komen om een dagje te snorkelen of te duiken. We overnachten op Mabul, in een homestay aan het water. Mama en Ruud hebben een mooi huisje met uitzicht op zee. Maykel en ik hebben een duiktrip geboekt en Mama en Ruud gaan mee om te snorkelen. De eerste dag komen we aan en mogen we gelijk mee met de boot. Mayk en ik duiken het water in en gaan zo'n 20 meter diep. Al snel zien we enorme zee schildpadden en duizende gekleurde vissen. Er ligt een groot scheepswrak op de bodem waar verschillende koralen op groeien. Een plaatje om te zien ! Ook mama en Ruud zien een aantal zeeschildpadden en zelfs een rog.

Na een geslaagd dagje snorkelen/duiken gaan we terug naar het huisje waar we gezellig wat drinken en kijken naar een van de mooiste zonsondergangen van Maleisië
De dagen erna hebben we meerdere duik en snorkel trips per dag. Iedere keer is het weer een avontuur van wat je te zien krijgt. De laatste dag gaan Maykel en ik duiken op Sipadan. Voor Maykel inmiddels al weer de 3de keer en voor mij de eerste keer.

Sipadan behoort tot de top 5 beste duiksspots ter wereld. En dat is meteen duidelijk zodra je het water in duikt. Duizende koraal en vissoorten groeien langs de dropoff van het eiland. Ga niet te ver omlaag, zegt onze duikmaster.. het is een dropoff van zo'n 600 meter diep. We zijn nog geen 5 minuten in het water en we worden gelijk beloond met een van de wereldwonderen waar Sipadan bekend om staat.

Een school van duizende barracudas draaien als een tornado om ons heen. De vissen zijn alleen gevaarlijk zodra ze alleen zijn, maar in een school lijken de beesten in een soort trans om ons heen te zwemmen. Ook zien we veel schildpadden en zelfs haaien ! We maken 3 duiken en gaan daarna weer terug naar ons hutje. We bekijken de laatste zonsondergang en de volgende dag pakken we het vliegtuig weer terug naar Kota Kinabalu.

We gaan ook nog een dagje met de boot mee over de Klias river. Want je komt niet speciaal naar Borneo zonder het geweldige wildlife gezien te hebben.

Weinig apen zijn zo ongewoon als de Proboscis Monkey. Ook wel vertaald als de 'Hollander', ja het is echt zo.. We hebben geluk want we zien er verschillende langs de rivier in de bomen zitten. Ook zien we de Longtale Macaque en een aantal Monitor lizards. Na het avondeten gaat de zon onder en als we in het donker over de rivier varen zien we duizende vuurvliegjes die alle bomen verlichten. Het lijkt net kerstmis ! Weer een geslaagd tripje en we rijden weer terug naar de grote stad.

We hebben nog een aantal dagen voordat mama en Ruud weer naar huis gaan, dus we besluiten lekker te relaxen in een mooi resort. Aangezien we zelf een top tijd hadden gehad in het Romantische Beringes Resort boeken we wederom weer een kamer ! Als we aankomen zijn we gratis geupgraded naar een luxe kamer, Jeej ! We doen niet veel meer als lekker zonnen, zwemmen, cocktails drinken en heerlijk eten in het restaurantje aan zee.

De tijd vliegt voorbij en helaas moeten we weer afscheid nemen van elkaar. We vinden het erg bijzonder dat ze naar ons toe zijn gekomen en willen ze ook even via deze weg bedanken voor de geweldige vakantie en de vele cadeautjes die we hebben gekregen. Wij hopen ook dat jullie een top tijd hebben gehad en dat jullie deze trip niet snel meer zullen vergeten.
We geven ze een dikke knuffel, nog even volhouden.. tot over 3 maandjes ! en dan rijd ons busje weg van de luchthaven naar de stad.

We hebben nog maar een paar dagen in Kota Kinabalu.
We ontmoeten ook een leuk Nederlands koppel, Maaike en Rob, waarmee we ook een dagje naar de eilandjes gaan. Die avond is er een klein feestje georganiseerd in het hostel speciaal voor onze verloving, maar ook als afscheid. De eigenaresse heeft een flesje rijstenwijn gekocht en wat donuts waar we met al onze vrienden van smullen. Black zingt een aantal mooie nummers met zijn gitaar en zo sluiten wij onze bijzondere trip af in Borneo..

We vliegen naar het mooie eiland, Langkawi ! Langkawi is het mooiste eiland van Maleisië. Er is hier genoeg te beleven. Talloze winkeltjes, visrestaurantjes, spa's, watervallen, gebergtes, jungle en parel witte stranden. Hier kunnen we het de komende dagen mee doen! We verblijven in het moderne Tubotel. Dit verblijf vonden wij op tripadvisor, overnachten in een tube? Dat leek ons wel wat ! De kamers zijn gemaakt van een gigantische rioolbuis. De kamers zijn dus rond. Er past precies een king-size bed in en je tas gooi je onder het bed. We zitten pal aan zee, dus iedere ochtend gooien we de ronde deuren open en komt er een frisse zee lucht ons kamertje binnen waaien. Met een leuk klein zitje voor de deur genieten we van de zonsondergang of we springen in 1 van de zoutwater jacuzzi's om even af te koelen! Ook kun je jezelf terug trekken op een van de lounge bedje aan het water.
We bestellen een kan Sangria en een Sisha Appel, de perfecte Langkawi Fruit Cocktail!

We huren een brommertje om het eiland te verkennen. We zwemmen in een van de waterval zwembaden en bezoeken een wildlife park op het eiland. Het park viel naar onze smaak erg tegen. Bij binnenkomst moet je op de foto ( ookal zeg je dat je hem niet wilt kopen ) met een vogel en als de vogel niet naar de camera kijkt dan kreeg hij een tik.. zielig ! Daarnaast vinden we alle kooien te klein en de beesten te dik omdat alle toeristen pinda's kopen en de beestjes mogen voeren. Echt een tegenvaller !

Ook vinden we dat een krokodil van 3 meter lang niet thuis hoort in een kooitje van 5 bij 5.. Het beest kan amper zijn kont keren !
We rijden in een paar uur heel het eiland rond, want erg groot is Langkawi niet. De volgende dag laten we ons masseren in 1 van de spa 's en krijgen we een heerlijke rugscrub! We eten een vers visje in 1 van de vele visrestaurants en Maykel geniet van het goedkope bier ! Langkawi is namelijk een dutyfree eiland.. Dus de drank is spot goedkoop.

In de avond vertrekt ons vliegtuig van Langkawi naar Kuala Lumpur. Om 23:30 komen we aan en om 08:30 vertrekt ons vliegtuig pas. Dus we gooien onze tassen op de grond en doen een dutje, gewoon op de vloer, net als alle andere reizigers doen die geen aansluitende vlucht hebben gevonden. Echt lekker ligt het niet maar toch hebben we een aantal uurtjes kunnen slapen. Dan is het eindelijk zover ! Het vliegtuig staat klaar en de reis brengt ons verder naar Thailand !
Na 2 uurtjes vliegen landen we in Bangkok Paul staat ons op te wachten op de luchthaven, goed om elkaar na zo'n lange tijd weer te zien !

We pakken de taxi naar Cosy, Bangkok Place. Een super mooi en gezellig hostel! Mayk en Paul zijn op dit moment de planning aan het maken voor onze grote reis en ik plaats ons nieuwe reisverslag zodat de mensen thuis ook weten wat we uitspoken !

Wij lezen jullie reacties altijd en vinden het super dat mensen nog steeds onze verslagen lezen. Wij hopen dat de kou snel voorbij is in Nederland en ook jullie van het zonnetje mogen gaan genieten.

Tot ons volgende verslag!

Liefs H&M&P

• 09 April 2013 - 09:44

Lotte:

Leukleukleuk! Wat een mooi en echt verhaal, zo herkenbaar.. Geniet geniet!!

• 09 April 2013 - 10:22

Johan En Inge:

natuurlijk vinden wij het nog leuk om jullie verhalen te lezen al horen we veel via de skype het blijft geweldig jullie reis genieten maar van al dat moois hele dikke knuffel moeke en poelie

• 09 April 2013 - 11:29

Marcel:

Hallleekes, wederom een fantastisch verslag en mooi om te lezen. Geniet de komende maanden volop, en denk pas aan het moment van teruggaan op het moment dat het vliegtuig vertrekt. Eerder heb je daar toch niets aan want dan bende er toch nog. Bijzonder veel plezier geniet van elkaar en van alle memorabele momenten die nog op jullie pad zullen gaan komen! gr x Marcel

• 09 April 2013 - 12:43

Ester:

Wat een heerlijk verslag weer, zo fijn om even helemaal meegezogen te worden in die fantastisch mooie verhalen van jullie! En dat terwijl het hier buiten weer regent, ik weer op mn kruk achter de computer in de winkel op klanten zit te wachten...maar dat vergeet ik nu even allemaal. In mn gedachten beleef ik alles met jullie mee, lekker in het zonnetje haha!

Geniet ervan lieverds!

X Es

• 09 April 2013 - 18:37

Paul:

Vind ik leuk!

• 11 April 2013 - 11:58

Pascal:

Wat maken jullie veel mooie dingen mee zeg!
    Dit maak je normaal niet in een heel leven mee en jullie doen dat in een jaar!
    Ik vind het iedere keer weer bijzonder om te lezen.
    Ik ben ook benieuwd of jullie veranderd zijn in dit jaar. Zoveel indrukken en meer levenservaring!!
    Nog 3 maanden en dan weten we het!
    Iedereen kijkt er naar uit!
    Geniet er maar lekker van voor je het weet 'moeten' jullie weer vanalles terug in Nl!
    XXX

• 11 April 2013 - 17:28

Debbie:

Ja precies. Schuilen voor de hitte....
    Wij schuilen nog steeds voor de kou en regen. Maar gelukkig komt daar dit weekend eindelijk verandering in.

Heerlijk weer jullie verslag te lezen. Word er meteen vrolijk van.

Dikke kus