Thailand - Reisverslag uit Krabi, Thailand van hildeenmaykel reis - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Krabi, Thailand van hildeenmaykel reis - WaarBenJij.nu

Thailand

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg hildeenmaykel

30 April 2013 | Thailand, Krabi

Bangkok, City of Angels: 15.000.000 inwoners.
Maar eigenlijk heet de stad Krung Thep en gebruiken ze de naam Bangkok alleen in het westen.
De volledige ceremoniële naam van Krung Thep is: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit.
Wat ook wel betekent:
De stad van engelen, de grote stad, de woonplaats van de Smaragdgroene Boeddha, de ondoordringbare stad van de god Indra, de grote hoofdstad van de wereld die met negen kostbare edelstenen is begiftigd, de gelukkige stad, rijk aan een enorm Koninglijk paleis dat de hemelse woonplaats gelijkt waar de gereïncarneerde god regeert, een stad die door Indra is gegeven en die door Vishnukarn is gebouwd.

Maar laten wij het voor het gemak maar Bangkok noemen.
Het is het eerste plaatsje wat we aanhouden tijdens ons Thailand avontuur. We reizen ook niet alleen dit keer, onze vriend Paul komt ons opzoeken en hij reist een maandje met ons mee. We verblijven in Cosy Bangkok Place. Erg prettig ontvangst en een airco kamer ! Dat is alvast 1 tip die we meegeven aan alle backpackers in Thailand.. Kies voor een paar euro meer voor een airco kamer! Thailand is warm, eigenlijk beter gezegd, heet zelfs ! Over straat lopen in de zon houd je meestal maar een paar minuten uit. Al snel ren je een supermarkt of restaurant binnen, al is het alleen maar om even 5 minuten onder een waaier te gaan staan.
Anders tot het benauwde weer in Maleisie, waar we inmiddels aan gewend waren.. Is Thailand toch een paar graadjes warmer.

We worden al vrolijk door alles wat we op straat zien.. Alles is zo kleurrijk en overal waar je kijkt staan grote goudgele tempels. Het verkeer is belachelijk druk en overal rijden tuk-tuk's en taxi's.
We lopen naar het treinstation om onze tickets te boeken en gelijk maken we kennis met een heerlijke Thaise noedelsoep. Mensen raden ons af om geen tuk-tuk te nemen, maar gewoon een taxi te pakken. De tuk-tukmannetjes vragen meestal nog meer dan een taxi, terwijl je in een taxi veel comfortabeler zit en je hebt... airco ! Dus we pakken ons eerste taxiritje, on the meter ! Want anders willen de taximannetjes ook wel eens het 5dubbele vragen..
We rijden een aantal ritjes in de tijd dat we in Bangkok zijn en we zijn tot de conclussie gekomen dat: geen een taxi chauffeur Engels spreekt.. ze je 9 van de 10 keer gewoon voorbij rijden omdat ze geen zin hebben om in de file te gaan staan.. en ze bijna nooit de meter aan willen zetten, waardoor je eindelijk blij bent dat er een taxi stopt hij je vervolgens niet mee wil nemen maar alleen voor het 5voudige van het normale bedrag. Vervolgens probeer je uiteindelijk toch een tuk-tukmannetje die gezellig Engels met je kletst en je voor een "redelijk" bedrag af zet bij plaats van bestemming..
We kunnen mensen niet echt een tip geven over het vervoer, je moet gewoon mazzel hebben wie je tegen komt ! Maar houd er rekening mee dat je best een tijdje kan wachten op het "juiste" ritje.
Owja, ze zeggen soms ook dat de tempels dicht zijn.. geloof daar ook niets van !

We gaan naar de 34ste verdieping ergens in een van de vele wolkenkrabbers in Bangkok, waar we een lekker glaasje wijn drinken en de mannen een biertje met een geweldig uitzicht over de enorme stad en een prachtige zonsondergang. Zodra de zon weg is gaan alle lichtjes aan en kijken we onze ogen uit. De stad laat een andere kant van zichzelf zien... Het verkeer is niet veel veranderd, net zo druk en nog net zo veel files ! Handelaartjes zitten op straat om je vanalles te verkopen. Havaianas, Rolex, Chanel, Ray Ban, noem het maar op ! Natuurlijk geen kwaliteit, maar soms zie je het verschil niet eens. Je kunt overal op straat heerlijk eten. Een zeer bekend gerecht is: Pad Thai. Ze maken het voor je neus klaar in een wok, je krijgt een bakje met stokjes en smullen maar !
Wil je zelf een keer dit heerlijke gerecht proberen, gebruik dan deze link:

En natuurlijk het rode licht district. Bijna overal waar we kijken lopen de prostituees over straat en hopen ze dat er een blanke rijke toerist ze een avondje mee wil nemen.. en niet voor de nieuwste film van James Bond natuurlijk ! Ik kreeg er een akelig gevoel bij dus al snel pakken we een taxi ( opmerkelijk genoeg vrij snel, met de meter aan ) naar ons hostel en ploffen we neer op bed.
Een zeer geslaagd dagje Bangkok, weltrusten.

We staan vroeg op, want vandaag gaan we fietsen ! Via een Nederlands bedrijf, Co van Kessel (http://www.covankessel.com/nl/) Zoals ze de 3 uur durende tocht omschrijven op hun website, zo hebben we het zelf ook echt ervaren.. Dus ik gebruik gewoon even kopie/plak en hopsakee:

De Fietstocht:
Beginnend in het hart van Chinatown, verkent onze rit eerst de hectische marktomstandigheden. Door bochtige nauwe steegjes, komen onze zintuigen tot leven met de bezienswaardigheden, geluiden en geuren van een
gemeenschap in beweging. We komen voorbij winkelpanden die alles verkopen van boeddhistische amuletten tot tweedehands vrachtwagenmotoren. De locale bevolking aanbidt in verborgen tempels, rituele verbrandingen van papier, en we zien de alomtegenwoordige geesteshuisjes die een weergave zijn van een cultuur die al eeuwen in de maak is.
Vervolgens steken we de Chao Phraya-rivier over en met een magistraal uitzicht op de skyline van de stad achter ons, bezoeken we Thonburi, de –historisch gezien- derde hoofdstad van Thailand. Contrasterend met het chaotische Chinatown, rijden we hier door de veel rustigere en kalme elementen van het lokale Thaise leven waar we fietsen door diverse woonwijken. Leergierige glimlachen en vriendelijke groeten versterken het gevoel dat we echt de “gebaande paden” hebben verlaten en ervaren nu het ECHTE Thailand.

We leveren de fietsen weer in en lopen terug naar ons hostel om ons om te kleden voor de tempels die we vandaag gaan bezoeken. Want je moet een lange broek aan en een t-shirt, zodat je armen bedekt zijn. We nemen een tuk-tukje naar Wat Phra Kaeo, The Grand Palace ! Een gigantisch tempelcomplex die je zeker niet mag missen tijdens een bezoekje aan Bangkok. In de verte zien we de gigantische goudgele torens al boven de wijken uitkomen, prachtig om te zien!
Je hebt ongeveer zo'n 2 tot 3 uur nodig om alles te zien.. van gigantische goudgele stoepa's tot stenen beelden versierd met kleuren, spiegeltjes en bloemen. Je vraagt je af of het niet allemaal een beetje erg kitsch is, maar toch ziet alles er bijzonder mooi en kleurrijk uit.

We lopen de hoek om, want niet veel verder ligt het bekende Wat Pho. Toch wel onze favoriet hier in Bangkok. In de belangrijkste tempel bevindt zich het beroemde beeld van de liggende Boeddha. Dit is de oudste en grootste tempel van Bangkok. Hij werd in de 18e eeuw gebouwd, zoals het boekje ons verteld. Er lopen tientallen monniken met hun oranje kledij rondom het gebouw en het bruist er van toeristen en winkeltjes.

We sluiten de avond af bij The Deck, een restaurantje met een bar op de 3de verdieping. Hier heb je een perfect uitzicht over de rivier, de stad en natuurlijk waar we voor kwamen: Wat Arun. We hadden geen tijd meer om deze tempel te bezichtigen, maar via dit balkon zie je de tempel op haar allermooist. Namelijk zodra de zon net achter de tempel verdwijnt en de hemel oranje kleurt. " De Tempel van de Dageraad" is zo gebouwd dat hier 's morgens het allereerste daglicht binnenvalt.
Zodra de zon onder is gaan de lampjes rondom de tempel aan en is het een prachtstuk om te zien langs de Chao Phraya rivier.

De volgende dag vertrekken we al vroeg met de trein. De reis brengt ons naar Kanchanaburi. Het plaatsje is vooral bekend om haar beroemde rivier, namelijk: River de Kwai. We nemen de trein over The Death Railway. Voor de mensen die dit verhaal niet kennen, hier een stukje geschiedenis:

De Dodenspoorlijn (Death Railway), ook wel Birma-spoorlijn of Birma-Siamspoorweg, is de bijnaam gegeven door krijgsgevangenen in de Tweede Wereldoorlog aan de spoorlijn die zij gedwongen werden aan te leggen tussen Thailand en Myanmar (Birma) Het werk aan de spoorlijn begon op 16-09-1942 en werd 16 maanden later voltooid, ondanks berekeningen van Japanse ingenieurs dat het minimaal 5 jaar zou duren om de 415 kilometer lange en 1 meter brede spoorlijn aan te leggen. De Japanners maakten hiervoor op grote schaal gebruik van dwangarbeid.
Tijdens de aanleg stierven per dag gemiddeld 75 arbeiders; 15 000 krijgsgevangenen stierven aan uitputting, ziekte en ondervoeding. Onder hen waren 000 Britten, 4500 Australiërs, 131 Amerikanen en bijna 3000 Nederlanders. Ook stierven ongeveer 100.000 Thaise, Indonesische, Birmaanse en Maleisische dwangarbeiders bij de aanleg door het moeilijke gebied.

Niet echt een pretje dus, maar een stukje geschiedenis wat we niet wilde missen en zeker niemand mag vergeten. De treinrit was zwaar, we hadden geen airco en zaten al snel met zwetende billen vastgeplakt op onze houten bankjes. Maar we mogen niet klagen en het uitzicht was erg mooi.
De Brug over de rivier de Kwai is de spoorbrug die gebouwd is bij de Thaise plaats Kanchanaburi als onderdeel van de Dodenspoorlijn. De brug is gebouwd over de rivier de Khwae Yai. Deze brug is in het Westen vooral bekend van de speelfilm The Bridge on the River Kwai. De opnamen werden echter niet hier gemaakt, en het verhaal is niet geheel in overeenstemming met de "verschrikkelijke" waarheid.

We verblijven aan een hostel op het water, wat nog eens flink op en neer deinde zodra er een bootje langs kwam. Maar het was er erg relaxed. We namen een bezoekje aan het museum en bezochten de gigantische begraafplaats waar we even stil stonden bij de duizende slachtoffers.

De dag erna gaan we naar Erawan Waterfalls, gelegen in een national park ongeveer 65 kilometer van Kanchanaburi. Een dagje zwemmen bij de watervallen, dat leek ons een goed plan. Al snel komen we erachter dat dit niet zo'n goed plan was. Het park zat bomvol met toeristen maar vooral locals die met grote picknickmanden een dagje met de familie wat afkoeling komen zoeken. De eerste 4 watervallen lagen al bomvol, dus je moet een paar kilometer lopen en klimmen voordat je bij waterval 5, 6 en 7 komt. Maar ook daar zat het al mutje vol en zodra we even het water in gingen werden we aangevallen door hongerige vissen die in je tenen bijten ! Auw ! Niet fijn dus.. We klimmen na een paar uur weer omlaag en nemen de bus weer terug naar het hostel.

Een busje brengt ons de volgende dag terug naar Bangkok waar we een grote bus nemen naar Ayutthaya, 75kilometer van Bangkok gelegen. Het Koninkrijk Ayutthaya was een historisch Thais koninkrijk dat bestond van 1351 tot 1767. De stad staat nog vol met ruïnes van de oude stad Ayutthaya, die tijdens de Birmese invasie van 1767 verwoest werd. Met een tuk-tuk rijden we langs de "highlights" van de stad. Prachtige oude tempels van honderden jaren oud sieren nog steeds het gebied. We hebben ook per toeval een leuke tijd uitgekozen om door Thailand te reizen, namelijk: Songkran, het boeddhistisch Nieuwjaar.

De moderne Songkran wordt ook wel "het feest van het water" genoemd omdat gedurende de drie dagen iedereen elkaar nat mag gooien met water. Langs de weg staan hele families met emmers water, tuinslangen en waterpistolen klaar om voorbijgangers nat te gooien. Pick-up trucks rijden langzaam rond, vol met mensen die in hun midden een groot watervat hebben. Met bakjes gooien ze iedereen nat die ze maar tegenkomen. Vaak hebben ze ergens een groot blok ijs opgehaald om het water ijskoud te maken. Vooral mensen met paraplu’s en nog droge mensen zijn het mikpunt. Sommigen hebben bakjes met wit mentholpoeder (soms ook vermengd met water) bij zich om mensen vegen in hun gezicht te geven. Iedereen heeft veel lol en doordat het zo warm is, is het vele water een welkome verkoeling. Tijdens Songkran wordt ook veel muziek gemaakt, gedanst en gedronken. Het is een feest voor alle generaties.

Wij waren dus het mikpunt ! We reden rond in een (open) tuk-tuk en iedereen stond aan de kant van de weg klaar om ons nat te gooien. Het was een geweldig spektakel en een heerlijke afkoeling!

Helemaal doorweekt en ons gezicht vol met witte poeder strepen kwamen we terug aan bij het station, waar onze spullen lagen die gelukkig allemaal droog waren. Dus we kleden ons om en wassen ons gezicht voordat we in de volgende trein stappen naar Chiang Mai.

Chiang Mai, de tweede stad van Thailand ( wel vijftigmaal minder dicht bevolkt dan Bangkok ) omgeven door groen berglandschap, waarin je kunt rondtoeren met een motortje. Om de stad heen liggen 4 grote kanalen die de stad vroeger afschermde. Van de enorme stadsmuur is (helaas) niets meer van over. De treinreis duurde verschrikkelijk lang en we hadden ook nog eens 5 uur vertraging ! Geen airco, alleen hier en daar een waaier die eigenlijk alleen warme lucht blaast en doordat de zon al vroeg bovenop de cabines schijnt zitten we al snel te zweten en te puffen op onze stoel. Na 19 uur kwamen we eindelijk aan in Chiang Mai. Waar ook nog steeds het Songkran festival bezig is !

We lopen de trein uit en plotseling sproeit iemand mij nat met een waterpistool. Ik denk, ownee het begint nu al, dus ik kijk op en daar staan Manja en haar vriend Stefan !

( Manja is al 25 jaar mijn vriendin ) Ik kon mijn ogen niet geloven, ik rende naar ze toe en gaf ze een dikke knuffel. Zo'n emotioneel mens dat ik ben kon ik mijn tranen niet bedwingen dus liet alles gaan. Het is heel bijzonder om je vriendin hier na 8 maanden te zien !

Zo reis je 8 maanden met 2en en zo heb je een gezellig clubje van 5 man.

Manja heeft ook kaartjes uit Nederland meegenomen van al mijn vriendinnen die allemaal een persoonlijk berichtje voor me hadden gemaakt met erg leuke foto's. Het was geweldig om te zien en te ontvangen.. Bij deze, heel erg bedankt voor alle liefde Manja, Amee, Femke, Ester, Danielle en Monique.

We gaan na een koude douche en wat schone kleren gelijk de straat op, waar het Songkran nog steeds volop gevierd wordt. Al snel zijn we weer doorweekt en worden we beschilderd met de witte poederverf. We lopen over de night market waar honderden kraampjes staan met leuke souveniertjes voor een prikkie! We drinken een biertje op een terras en besluiten dan deze vermoeide maar erg fijn en gezellige dag af te sluiten en naar bed te gaan.

De volgende dag zitten we gezellig met zijn allen aan het ontbijt en maken we een planning voor de komende dagen. We gaan met een motortje de omgeving verkennen. Een 5 daagse trip brengt je door het prachtige berglandschap en je bezoekt verschillende dorpjes onderweg waar je een nachtje boekt om bij te komen van de tocht. We stappen op de motor en we rijden via Chiang Mai naar het geweldige plaatsje Pai. Het dorpje licht naast verschillende rivieren en gebergtes wat dit plaatsje echt zijn charme geeft. In de stad zijn er voldoende hostels, hotels en resorts waar je een nachtje kunt blijven. Ook zijn er tientallen restaurantjes, winkeltjes en kraampjes waar je je Thaise Bath makkelijk aan kwijt kunt. We zitten in leuke houten hutjes aan het water en relaxen na een pittig tochtje touren door de gebergtes. We drinken wat biertjes en genieten van het heerlijke Thaise eten wat nooit gaat vervelen ! De volgende dag touren we in de omgeving rond op onze motor en verkennen de omgeving van Pai. Onderweg komen we olifanten tegen die bosjes toeristen op hun rug naar de rivier vervoeren. We stoppen in China Town en eten heerlijke gestoomde dumplings en genieten van een prachtig uitzicht over Pai.

Later die middag besluiten we om te gaan Tuben! Het is niet meer dan in een grote band liggen en je mee laten nemen door een rivier. Lekker chillen en relaxen in het water.
De jeep neemt ons 5en mee en dumpt ons een paar kilometer verder in de rivier. Nou ja, het was niet echt een rivier te noemen. De Jeep was al ver weg voordat we allemaal doorkregen dat er niet veel over was van de rivier. Niet meer dan een klein zacht stroompje en misschien 30cm diep.. De omgeving was betreurend, overal lagen rotsen die normaal gesproken onder het water hadden moeten liggen. Omdat het droge seizoen net was afgelopen had het nog niet genoeg geregend en was hiervoor de rivier veel te laag om te gaan "tuben" Maar de jeep was al weg en terug lopen was te heet en te ver, dus we dachten we gaan een poging wagen. Met 5en klommen we met moeite op de band en in de rivier. Hoe verder we kwamen hoe slechter we het idee vonden om nog verder door te gaan. We kwamen om de zoveel tijd vast te zitten op rotsen, modderhopen en groene smurrie.

Soms moest je gaan staan om de band wat op te tillen en hopen dat het verderop weer beter was. Na een half uur waren Ik, Manja en Paul er helemaal klaar mee en besloten toch maar het laatste stuk terug te lopen. Stefan en Maykel besloten de route af te maken. Toen we terug waren heb ik gelijk het geld terug gevraagd en verteld dat ze deze trip niet moeten verkopen als er geen rivier is. Gelukkig deden ze niet erg moeilijk. Achteraf konden we er allemaal wel erg hard om lachen.. Ag, ook dit moet je een keer meegemaakt hebben natuurlijk !

De volgende dag vertrekken we weer met de motor en houden we nog 2 plaatsjes aan waar we weer overnachten in kleine stenen huisjes met airco ! In dit kleine dorpje was nog steeds het Songkran bezig, dus we besloten om een kijkje te gaan nemen. De mensen waren meteen erg blij om ons te zien. Overal kregen we drinken aangeboden, was er muziek en een optocht die ze naar een tempel bracht. We liepen mee met de optocht, hand in hand met 2 kleine lieve meisjes, door de regen ! danste we allemaal tot diep in de nacht. Het was echt een magische avond.

Doorweekt en opgewonden van deze leuke avond namen we een douche en kropen we onder de lakens. Weer een geweldig dag in het mooie en magische Thailand.

Na de 5daagse tocht leverde we onze scooters in en boekte we een vliegtuig naar Bangkok, waar we vervolgens weer op de volgende vlucht stapte naar het zuiden ! We gaan naar het eiland: Ko Pha Ngan.

Ko Pha Ngan is een eiland tegenover de oostelijke Golfkust van Thailand, halverwege tussen de eilanden Ko Samui en Ko Tao. Het staat bekend als land van de kokosnoot palmen, maar bovenal, is het beroemd vanwege de maandelijkse volle maan feesten, de beroemde Full Moon parties.

We komen aan in een geweldig mooi resort! We hebben allen een leuk en luxe huisje met een gezellig balkonnetje met uitzicht over het resort en het zwembad.
We gooien onze spullen neer en nemen snel een duik, niet echt om af te koelen want het water was helaas erg warm. Maar toch geeft het iets of wat verfrissing.

Die avond eten we een heerlijke pizza en doen we lekker helemaal niks. De volgende dag gaan Manja en Stefan naar het strand en huren Paul, Mayk en ik een scooter om het eilandje te verkennen. We ontbijten in een gezellig restaurantje aan zee en gaan shoppen in een van de vele leuke winkeltjes voor onze FullMoon outfit. Je kunt kiezen uit verschillende fluoriserende outfits met ieder zijn eigen print en style. Ook kopen we bijpassende fluoriserende verf die tijdens het feest een soort GLoInTheDark effect geeft en dat het totaalplaatje er best grappig en gezellig uit gaat zien.

Die avond gaan we dan ook ( naar misschien wel het beroemdste strandfeest ter wereld ) The Full Moon Party. We namen een taxi naar het strand en al snel staan we tussen de duizende dansende lichtgevende mensen. Het was een super gezellig feest ! Mayk en ik zijn wel als eerste terug naar het resort gegaan, waar Maykel met zijn blote billen in het zwembad duikt. Gelukkig waren we de enigste en was de rest nog volop aan het feesten.. Ik had dus mijn private fullmoonbilletjes thuis, haha. De volgende ochtend vertrekken manja en stefan al naar het volgende eiland, waar wij ook een dag later naar toe gaan. We willen eerst nog een dagje relaxen na het feestje, want reizen kan soms best pittig zijn en zeker met een kater !

Het volgende eilandje is: Ko Tao. Ko Tao is een piepklein eilandje met een oppervlakte van 21 km². Het telt zo'n 1400 inwoners. Je kunt zien dat het gehele eiland eigenlijk alleen draait om het toerisme.. wat helaas een beetje de charme wegneemt maar natuurlijk heel begrijpelijk is voor de locale mensen. We zitten in een leuk hostel waar de eigenaar ons precies verteld wat je allemaal kunt doen. Eigenlijk niet veel meer dan een bootje huren en rondom het eiland snorkelen of duiken.

We boeken met 5en een snorkeltrip en zo zie je eigenlijk toch het meeste van het hele eiland.
De onderwater wereld viel ons een beetje tegen.. aangezien we Sippadan eiland zijn gewend, zien we hier niet veel meer dan wat simpel koraal en kleine visjes. Helaas geen schildpadden, haaien of duizende gekleurde vissen. Maar toch was het gezellig met 5en op een boot en genoten we wel van het mooie uitzicht en de rotsachtige kustlijn.

Die avond gaan we naar een Ladyboy show ! Ze staan al voor de deur te flyeren. Gratis entree, biertje drinken en kijken naar de show. Dat leek ons wel wat. Het was hilarisch om te zien. Van Abba, tot Britney Spears, Lady Gaga, Rihanna, Jennifer Lopez tot Nicki Minaj. Ze deden het allemaal na met hun mooie glinsterpakjes, high heels and lots and lots of make-up ! Sommige hadden zelfs alles laten doen en moest je soms 2 keer kijken of het nou werkelijk wel een man was..

Toen de show was afgelopen zei de man/vrouw. Ok, now we have a special show for you ! Ze kozen 3 mannen uit het publiek, waaronder STEFAN !! We kwamen niet meer bij.
Ze namen hem mee achter de schermen en even later starte de muziek en gingen de gordijnen open. En daar stond Stefan.. tussen de Ladyboys met een bikinitopje en een blonde krullenpruik te dansen ! We pieste allemaal in ons broek van het lachen ! Een special show, dat was het zeker !

Onze laatste bestemming in Thailand. We nemen de ferry en de bus naar Krabi ! Het is een mooi plaatsje met gigantische Karst gebergtes die als paddestoelen uit de grond ploffen. Niet alleen op het land maar ook langs de kust zie je honderden kliffen, bergtoppen en grotten. Aan de kust liggen tientallen stranden en drukbezochte boulevards waar je overal leuke winkeltjes en restaurantjes hebt. De temperatuur is hier erg aangenaam.. een stuk minder heet dan de eilandjes.
Hier zullen we ons de komende dagen goed vermaken !

Over 2 dagen vliegt Paul helaas al weer terug naar Bangkok, Amsterdam. Wij zullen de 3de terug vliegen naar Bangkok en vanuit daar onze reis verder plannen. Manja en Stefan blijven nog een een aantal dagen in Thailand rondreizen. We hebben een toptijd met jullie gehad, dankje!!

We hebben echt genoten van Thailand en zijn prachtige tempels, vriendelijke mensen en het heerlijke eten. Je merkt wel (in tegenstelling tot andere landen ) dat echt alles is gebaseerd op de toerist. Je kunt bijna niet(s) meer afdingen, als je iets koopt en je vraagt discount dan zeggen ze: Koop het maar ergens anders. Ja, wie geeft ze ongelijk.. als er zoveel toeristen zijn die er wel die prijs voor willen geven.. Maar voor de "budget" backpackers is Thailand in tegenstelling tot Maleisie/Nepal/India/China echt een stuk duurder. Wat wij ook merkwaardig vinden is dat bijna niemand Engels spreekt, terwijl het waarschijnlijk het meest toeristische land ter wereld is en dat ook al vele jaren. Daarnaast mogen we niet klagen.. nog steeds kun je voor een paar euro eten en slapen. Je moet alleen soms wat langer zoeken naar de juiste prijs ! Thailand heeft nog steeds haar charme niet verloren en ondanks de drukbezochte toeristische attracties sta je soms nog steeds versteld van al haar schoonheden die dit land (volop) te bieden heeft.

Tot ons volgende verslag.

Lief H&M

• 30 April 2013 - 07:54

Ester:

Wat een heerlijk verslag weer, waan me weer even in het mooie Thailand!
    Echt zo leuk om al jullie avonturen zo bij te kunnen houden!
    Geniet nog even van het gezelschap en daarna weet met 2e op pad!

Dikke kus

Vind ik leuk!

• 30 April 2013 - 17:59

Marij:

Hoi lieve 2tjes
    Had een hele tijd geen internet,maar nu weer wel.
    Kan ik gelukkig weer jullie prachtige reisverhalen lezen..
    Dat vindt ik leuker dan naar onze nieuwe koning willempie kijken.
    Nou geniet an alles.
    Groetekes Aaron en Marij

• 03 Mei 2013 - 14:50

Debbie:

Dankjewel. Heb er weer van genoten.
    Deze keer in t zonnetje kunnen lezen. Dat maakt t nog leuker. Haha
    Xxx